
 
1

 

GUIDE TO IRANIAN MEDIA AND BROADCASTS TO 

IRAN - MARCH 2007 

    Contents  

    1. Overview  

    2. Broadcasting: Broadcasting chief; Changes; Funding; Audiences  

    3. Television: Domestic TV channels; Additional services; International broadcasts; 
Satellite ban; Private TV; Persian-language broadcasts from abroad; US-based stations; 
Europe; Azeri, Kurdish and Arabic broadcasts  

    4. Radio: National radio; Local radio; External radio; Broadcasts into Iran; Kurdish 
and other broadcasts  

    5. Press:  

    6. News agencies  

    7. News websites  

      

1. Overview  

    Broadcasting within Iran is controlled by the state and largely reflects the views of the 
Supreme Leader (Ayatollah Ali Khamene'i) and the conservative clerical establishment. 
Although satellite dishes are officially illegal, there is a big audience for foreign-based 
Persian-language satellite channels and international broadcasters.  

    Surveys have found that television is significantly more popular than radio or 
newspapers and that Iranians rely mostly on domestic television for their news and 
information. There is a large number of daily and weekly newspapers and the press 
reflects a range of political viewpoints, albeit within the limits allowed by the law and 
constitution. All publications have to be licensed, and there have been periodic 
crackdowns on reformist newspapers and journalists seen as going beyond acceptable 
limits.  



 
2

    When the hardline conservative President Ahmadinezhad came to power there were 
fears in some quarters that this would see a renewed crackdown on pro-reform media. 
Although there has not been a repeat of the mass closure of newspapers that occurred in 
2000, there have been reports of journalists being summoned by various official bodies 
and warned against publishing articles critical of the government.  

    Recent years have seen an increase in the number of news agencies and web-based 
news sites, the latter serving to promote the viewpoints of both conservative and 
reformist groupings. Politicians and private individuals have also taken advantage of the 
development of weblogs, to the extent that Persian is now one of the most widely used 
languages in this area of the internet. The authorities have been struggling to exert control 
over this newest form of media.  

    Political debate within Iran takes place within an area defined by certain written and 
unwritten rules. Criticism of Islam, the Supreme Leader or Imam Khomeyni is not 
tolerated, nor is questioning the legitimacy of the Islamic Republic. Common charges 
against those deemed to be dissidents are: propaganda against the regime, undermining 
national security, encouraging unrest and insulting sacred beliefs  

      

2. Broadcasting  

    Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) is the state organization in charge of 
domestic and external broadcasting. Its domestic services are also known as the Voice 
and Vision of the Islamic Republic of Iran. There are no private, independent 
broadcasters within the country. The IRIB has a supervisory board, with two 
representatives of each of the branches of state - the presidency, the legislature and the 
judiciary - but they do not play any executive role in the organization. The power to 
appoint and dismiss the director of the IRIB is assigned by the constitution to the 
country's supreme leader, Ayatollah Khamene'i.  

      

Broadcasting chief 

    Ezatollah Zarghami was appointed director of IRIB in May 2004, aged 45, replacing 
Ali Larijani (now secretary of the Supreme National Security Council and chief 
negotiator in the Iran-EU nuclear negotiations). Zarghami was one of the students who 
occupied the US embassy in Tehran in 1979 and served in the Islamic Revolution Guards 
Corps. In the mid 1990s he was deputy minister of culture and Islamic guidance with 
responsibility for cinema. He then joined IRIB as deputy director in charge of legal, 
parliamentary and provincial affairs. The reformist daily Sharq described his appointment 
as strengthening the position of the "young conservatives", a group that has a strong 
belief in the principle of the guardianship of the supreme ruler.  



 
3

      

Changes 

    In a speech to IRIB officials in December 2004, Ayatollah Khamene'i said that the 
media had a central responsibility in confronting the propaganda and "cultural onslaught" 
the country and region were facing. He said it was important that young people did not 
feel that the country was backward; they had to feel that they were making progress, 
moving forward. Khamene'i said the media had to be trustworthy and competitive and to 
improve the quality and quantity of both national and international broadcasting.  

    The official news agency IRNA quoted Zarghami as saying in reply that Khamene'i's 
recommendations would form IRIB's strategy over the next five years and that upgrading 
the form and content of television programmes was under consideration.  

    Since Zarghami took over, changes have been noticed in the style and content of 
programming, moving it away from what a Reuters correspondent described as "a bland 
schedule dominated by religious programming which failed to attract young viewers". 
Radio and television have appeared to respond more quickly to social developments and 
to be prepared to do in-depth analytical reporting and ask tough questions of officials. 
There has also been a move towards interactivity - with viewers and listeners being urged 
to telephone or e-mail their opinions, and officials being put up to answer questions from 
the public.  

      

Funding 

    IRIB's main funding comes from the state and is included in the annual government 
budget. It also includes a TV licence fee in the from of a supplement added to all 
electricity bills. It earns some income from broadcast advertising, sponsorship and other 
commercial activities. Exact figures have not been made known. However, in 2001 there 
was a fierce dispute when the reformist-dominated Majlis tried to cut IRIB's budget 
allocation by some 20m dollars. IRIB had estimated its advertising revenue at 20m 
dollars, whereas some MPs reckoned it to be closer to 40 or 50 million. The Majlis later 
launched an inquiry into alleged misuse of some 500m dollars of funds, but it produced 
no result.  

     For the year 2005/6, it was reported that the Majlis had backed a 5m-dollar increase in 
the budget allocation for IRIB and the Islamic Propagation Organization, to be taken 
from the allocations for the promotion of cultural heritage and tourism.  

    A bill being prepared for debate in the Majlis seeks approval for 250m dollars of oil 
revenue to be used for the purchase of a satellite to broadcast the programmes of the 
Voice and Vision. The state broadcaster's channels are at present carried on a number of 
international satellites; the domestic and provincial networks have been carried for a 



 
4

number of years by Intelsat 902 and, since August 2006, some have also been carried by 
AsiaSat.  

      

Audiences 

    An Intermedia survey in April-May 2005 found that 91 per cent of respondents had 
watched television the previous day, while 30 per cent had listened to the radio; figures 
for yesterday newspaper readership and internet usage were 31 and 8 per cent 
respectively. Television ownership was 99 per cent, while radio ownership at 81 per cent 
had registered a fall from the previous year.  

    Of the country's four main domestic TV channels, Network 3 was the most popular 
with 88.2 per cent of adults watching at least once a week; it was followed by Network 1 
(86.1 per cent), Network 2 (82.5 per cent) and Network 4 (70.9 per cent). The highest-
ranking expatriate TV channel had a weekly reach of 13.4 per cent.  

    When asked about the media as a source of news and information, the overwhelming 
majority (84.2 per cent) named domestic TV channels as their first choice. Domestic 
radio channels only registered in single figures and the US-funded Radio Farda was the 
only foreign radio or TV broadcaster to score more than one per cent.  

    According to the website of the IRIB Research Centre, the most popular news bulletin 
is the 2100 news on Network 1, which is watched by 59.4 per cent of the population. The 
News Network, the 24-hour rolling news channel, is watched by 67.5 per cent of men and 
50.9 per cent of women.  

      

3. Television 

    Iranian television expanded rapidly in the 1990s, adding more channels, starting 
international services and moving into satellite and digital broadcasting. IRIB currently 
operates five nationwide channels (which it calls networks), a 24-hour news channel, a 
number of provincial and specialist services and three external networks.  

    Television and radio broadcasts are streamed live over the internet. These can be 
accessed from the sites of the individual services or via a live portal page at 
http://live.irib.ir. When checked by BBC Monitoring in December 2006 the reception of 
consistently streaming audio or video of national television channels was unreliable, with 
poor picture quality. Provincial television and radio channels could not be accessed via 
the IRIB website. Streams of IRIB World Service and national radio sources were more 
reliable.  

      



 
5

Domestic TV channels 

    Most broadcasts are in Persian, with some brief news bulletins in English and some 
locally-produced provincial programming in languages such as Azeri, Kurdish and 
Arabic.  

    The main nationwide channels are:  

    Network 1 is also known as the National Channel. It caters for a general audience and 
broadcasts the main daily TV news bulletins at 1400 and 2100 (local time). Its terrestrial 
transmissions are thought to cover 96 per cent of the country, more than any of the other 
channels.  

    The news bulletins provide a bland, and sometimes selective, overview of the main 
domestic and international events of the day and activities of key leadership figures, 
especially Ayatollah Khamene'i. There is little in-depth analysis or comment, except for 
the final one or two items, which usually provide a brief look at a current international 
topic or a non-controversial domestic issue. http://tv1.irib.ir  

    Network 2 is also known as the Culture Network. It is similar to the first channel, but 
includes specialist programmes and some documentaries. It also broadcasts lengthy 
interviews and discussions with officials on issues such as events in Iraq or the nuclear 
issue.  

    The evening news bulletin at 2030, local time, was noted in late 2004 to have adopted 
a slightly different tone in its reporting, covering a wider range of political views and 
offering more in-depth analysis of issues. http://tv2.irib.ir  

    Network 3 is the Youth Network and said to be the most popular channel. It broadcasts 
mostly sports and light entertainment programmes. http://tv3.irib.ir  

    Network 4 - the Knowledge Network - broadcasts scientific, educational, religious and 
and cultural programmes. http://tv4.irib.ir  

    Network 5 is also known as the Tehran Network. It broadcasts light entertainment, 
local news and current affairs. Its midnight news bulletin is IRIB's last domestic news of 
the day. In other provinces of the country the fifth channel carries the local provincial 
television service. http://tv5.irib.ir  

    Koran Network - this began by producing programming which was broadcast on other 
IRIB outlets. In October 2005 it moved to 24-hour broadcasting on its own channel, 
initially for the Tehran area. http://qurantv.irib.ir  

    News Network (IRINN) - also known as Khabar (News) or Channel 6, is a 24-hour 
news channel. Its format is similar to that of BBC World and CNN. It began in 1999 as a 
new domestic network.  



 
6

    The channel is carried on several satellites, making it accessible across the Middle 
East, Europe and North America. In November 2006 it joined a number of other domestic 
outlets on AsiaSat 3S which, as a report on IRINN noted, made it available in the 
Caucasus, Central Asia and the Indian subcontinent.  

    Provincial TV There are 30 provincial TV networks, of which 14 are available on 
satellite. They are: Azarbayjan-e Gharbi, Bushehr, Esfahan, Fars, Hormozgan (also 
known as Khalij-e Fars TV), Kerman, Kermanshah, Khorasan, Khuzestan, Kohkiluyeh-
Boyer Ahmad (or Dena TV), Mazandaran, Sistan-Baluchestan (or Hamoon TV), Tehran, 
Yazd. Some of the provincial channels may be available on the internet.  

    Transmission times are generally 1030-2030 gmt with a local news bulletin from 1215-
1230. Khuzestan TV has an Arabic news bulletin at 1530 gmt. At other times the 
channels relay the News Network.  

      

Additional services 

      

    Payam (Message) Network is a teletext service. News and information on sports, 
finance and arts in Persian is accessible on Network 2, while an English-language teletext 
service can be found on Network 3. A selection of Persian teletext is also available as 
video-text on Network 5 before it begins transmissions. Also on the internet at 
http://teletext.irib.ir/Teletext.asp  

     Educational Network (Amouzesh) broadcasts secondary school courses and religious 
and scientific educational programming from 0930 to 2300. 
http://www.irib.ir/amouzesh/default.htm  

    Labbayk describes itself as an internet television network of IRIB's Haj and Pilgrimage 
Organization. According to its website, www.labbaik.ir, it broadcasts for six hours a day.  

      

International broadcasts 

    IRIB began international TV broadcasts in 1997 with the Persian-language Jaam-e Jam 
service and the multilingual Sahar TV. The Arabic-language Al-Alam news channel 
started in 2003. An English-language news channel is expected to launch in 2007.  

     Al-Alam (The World) is IRIB's 24-hour Arabic news channel, targetting a pan-Arab 
audience. It transmits on a number of satellites and can be received in Europe, the Middle 
East, Asia-Pacific and North America.  



 
7

    Al-Alam began broadcasting in February 2003, shortly before the start of the Iraq war. 
Its style of presentation is similar to that of the major pan-Arab satellite news channels 
such as Al-Jazeera and Al-Arabiya. It has bureaus in Baghdad and Beirut as well as 
Tehran and correspondents in a number of other countries. Its news and programming 
centre is based in Beirut and many of its staff are Lebanese. Its news bulletins give 
extensive coverage to the Middle East, particularly Lebanon, Iraq and the Palestinian 
territories.  

    In addition to satellite, it is broadcast from a terrestrial transmitter in Iran, making it 
easily accessible in large areas of southern and eastern Iraq and the only international 
channel available without a satellite dish. However, this fact is less significant than it 
was. An Intermedia survey in mid-2004 found that 78 per cent of Iraqi viewers had 
access to satellite dishes. Al-Alam's total audience reach was put at 15 per cent compared 
to over 60 per cent for the most popular channels, Al-Arabiya and Al-Jazeera. It only 
rated single figures for reliability and importance as a source of information.  

    According to the channel's web site, Al-Alam is an "Islamic, international news 
channel" that is "independent" and "neutral" and is "determined to present precise and 
comprehensive information about events and developments of the world and region 
quickly". Managing Director Hasan Beheshtipur said that the purpose of the channel was 
to present the viewpoints of the Islamic world and "counter the monopolization of news 
channels by Western countries".  

    The IRIB Research Centre polled 1,400 adults in Beirut and southern Lebanon in 
September 2006, shortly after the Israel-Hezbollah conflict. Of these, 22 per cent said 
they watched Al-Alam and 13 per cent watched Al-Kawthar (see below); 2.5 per cent 
said they watched Sahar TV in English or French.  

    Al-Alam's web site at http://www.alalam.ir has extensive news in Arabic and English 
on politics, economics, science and technology and other topics. It offers live streaming 
at http://live.irib.ir/alalam.asx and http://www.alalam.ir/livetv.ram  

    A 24-hour English-language news channel, Press TV, is due to launch in 2007. An 
IRIB official said on 24 January that the channel, which would aim to "deal with 
propaganda broadcast by Western and some regional networks to tarnish the image of 
Iran," would launch within three months. The channel has a website under development 
at www.presstv.ir and www.presstv.com and on 25 March it was observed testing on 
satellite with a screenshot of its logo and the announcement: "Coming Up Soon".  

    Al-Kawthar/Sahar TV Sahar TV began as an international television service 
broadcasting news and general progamming on two channels in several languages with 
the aim of "delivering the message of the Iranian revolution to the outside world".  

    In February 2006, Sahar 1 changed its name to Al-Kawthar (Fount of abundance, and 
the name of a Koranic sura). The revamped channel now broadcasts 18 hours a day in 
Arabic with the aim of promoting Shi'i Islam. Although the programming is mostly 



 
8

religious and cultural, the channel has six daily news bulletins and some political 
discussions and phone-ins. Some of the programming is produced in Beirut. It is 
transmitted on Hot Bird 8 for Europe and Nilesat 102 for the Middle East. 
www.alkawthartv.ir  

    Sahar TV broadcasts on Hot Bird 8 and AsiaSat 3S in English, French, Kurdish, 
Bosnian, Azeri and Urdu. www.saharirib.ir  

     Jaam-e Jam (Jaam's Cup - named after a legendary Persian king) was launched in 
December 1997. It describes itself as broadcasting to expatriates, Persian speakers, and 
those interested in the culture and civilization of Iran. Jaam-e Jam has three channels, 
broadcasting a 24-hour mix of general programming, some with English subtitles.  

    Channel 1 (also called IRIB 1) broadcasts via Hot Bird 8 for viewers in Europe and the 
Middle East; Channel 2 (IRIB 2) broadcasts via Hot Bird 8, Telstar 12 and Galaxy 25 for 
Europe and North America; Channel 3 (IRIB 3) broadcasts via AsiaSat 3S and Intelsat 
902 for the Middle East, Asia and Oceania/Australia. The three channels do not broadcast 
the same programming, though there is some overlap.  

    IRIB seemed to realize that it also had a potentially large audience for Jaam-e Jam 
within Iran. A revamp of the TV pages of its website in March 2005 resulted in the 
channel being given equal prominence with the domestic networks. It may be that Jaam-e 
Jam is being used to compete against some of the popular expatriate satellite channels: it 
takes a more relaxed attitude on social issues such as showing musical instruments being 
played, which would not be allowed on the domestic channels.  

    www.jjtvn.ir  

      

Satellite ban 

    Owning a satellite dish was declared illegal in a law passed in 1994. The reformist-
dominated Sixth Majlis (2000-2004) adopted a bill to legalize dishes, but it was blocked 
by the Guardian Council, a body which vets legislation. However, viewing of satellite 
channels is widespread and has been largely tolerated by the authorities, although there 
are occasional crackdowns, mostly recently in the summer of 2006. Former IRIB chief 
Ali Larijani admitted to reporters in January 2005 that a total ban was unrealistic. The 
Majlis Cultural Committee in July 2006 was considering a bill which would allow 
suitable, authorized satellite channels to be carried by IRIB and on subscription cable 
networks.  

    The Intermedia survey of 2005 said that 14 per cent of respondents admitted to owning 
satellite dishes, while 23 per cent said that they had "satellite dish access either at home 
or elsewhere". These figures are likely to be understated due to the legal situation. 
According to the Sharq daily newspaper in May 2004, a Culture Ministry survey in 



 
9

Tehran showed that over 70 per cent of respondents watched satellite programmes from 
abroad (although only 10 per cent admitted to doing so at home).  

      

Private TV 

    Although all broadcasting within Iran is, by law, controlled by the state there have in 
recent years been attempts by some groups to establish private, independent broadcasting 
operations. These involve transmitting by satellite out of Dubai, or other centres, while 
maintaining offices and even production facilities in Tehran.  

    One such was Homa TV, which was launched in 2005. Its coverage of that year's 
presidential election included interviews with politicians and journalists from Iran and it 
was seen as being associated with the reformist Islamic Iran Participation Front. A report 
on the Nasrema website on 14 May 2006 said that the station was to close by the end of 
the month. Japeh Yusefi, the TV's director, cited political and economic pressure as 
reasons for the closure.  

    It was frustration at the lack of air time given to those with reformist views that 
prompted defeated presidential candidate Mehdi Karrubi's attempt to launch his Saba TV 
channel in December 2005. Programmes would be produced in Iran and then broadcast 
by satellite from Dubai. However, the planned launch was aborted at the last minute, 
apparently due to strong pressure from the Iranian authorities.  

    Early in 2006, there were reports that the UAE had agreed to an Iranian request not to 
allow live transmissions in Farsi from Dubai. One of the reasons behind this was to 
thwart plans for a European-based satellite TV channel targetting Iran, funds for which 
had been approved by the Dutch parliament. (World Tribune.com 6 Feb 06)  

    At the same time, Iran's Hezbollah party said that it was making preparations to launch 
its own satellite channel, to be called Kheybar, after an early Islamic battle. Newspaper 
reports in July 2006 said that the channel's headquarters would be in Qom, but it would 
operate from a production office in Damascus.  

      

Persian-language broadcasts from abroad 

      

    General observations  

     There are over 20 Persian-language TV stations broadcasting on satellite and capable 
of being seen in Iran. Most of them are based in the Los Angeles area. The oldest were 
established in the early 1980s, principally to serve the large expatriate community that 



 
10

developed there after the Iranian revolution. The expansion of satellite broadcasting in 
the late 1990s brought the realization that there was a much wider potential audience, in 
the Iranian Diaspora and in Iran.  

    These stations gained wider public attention in June 2003, when some of them gave 
extensive coverage to a wave of student protests in Iran and claimed to have been 
instrumental in encouraging them. Shortly after that, and just as VOA launched a daily 
TV news programme in Persian, the satellite beaming these channels into Iran was 
subjected to a period of jamming, believed to have emanated from an Iranian diplomatic 
facility in Havana, Cuba.  

    The Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) has launched a project which uses 
"intelligent jamming" that can block specific satellite channels, according to a report in 
the Rooz online newspaper on 27 April 2006. The report said the project has an annual 
budget of around 10 million dollars and plans to increase the number of jamming stations 
in Tehran and other cities from the current number of 50 to 300 within two years.  

    However the potential influence of these stations should not be over-estimated. Those 
channels that are watched in Iran, despite the satellite ban, tend to be those offering 
entertainment programming. Observers say that most Iranians do not turn to them as a 
source of news and indeed regard some of the more explicitly pro-monarchist and anti-
regime stations as being out of touch with reality.  

    These expatriate stations run the range from low-budget, virtual one-man operations to 
large, well-staffed organizations. Some of the more overtly political channels consist of 
little more than a presenter seated at a desk, speaking to a fixed camera position, and 
delivering long lectures or answering telephone calls.  

    It is not clear how much of the entertainment, if any, is produced in-house. Many of 
the serials would appear to have been produced in Iran by the state broadcaster. Although 
a number of them claim to be 24-hour operations, this is often not reflected in the 
programming information available. Similarly, a number offer live internet streaming but 
this is rarely accessible. Many of the websites do not appear to be regularly updated.  

    Although some of these expatriate stations take clear political stances, as noted below, 
most of them profess to have no specific political affiliations. The fact that some of them 
clearly struggle to survive financially has given rise to allegations that they are secretly 
funded by Iranian monarchists, US agencies, or even the government in Tehran.  

    One recent development is that some stations, such as PMC, Tamasha, Tapesh/PBC 
and Iran TV Network, are said to have started operating partly out of the UAE. They have 
been seen to carry advertisements from state-run Iranian companies, leading to 
speculation that they have arrived at some sort of modus vivendi with the Iranian 
authorities.  

      



 
11

US-based stations 

    Except where noted, all the stations below are based in the Los Angeles area. In 
addition to covering North America, most of them are also carried on satellites which 
make them available in Europe and parts of the Middle East.  

     National Iranian TV (NITV)  

    NITV is no longer broadcasting. Founded in 2000 and run by former Iranian rock star 
Zia Atabay, NITV was one of the exile stations credited in the US press with encouraging 
people onto the streets of Tehran on 11 September 2001, to protest against the attacks on 
the USA, and during the student protests of June 2003. But the channel ran into financial 
difficulties and stopped broadcasting in 2006, although some of its programmes were 
subsequently carried by Channel One TV. 
 
Channel One TV www.channelonetv.com  

    Founded by exiled broadcaster Shahram Homayoun, who featured in US press articles 
in 2003 about exile stations' coverage of the student unrest in Tehran. Homayoun is also 
associated with Radio Pedar (Father) which broadcasts to Iran on shortwave for one hour 
a day. Channel One has a number of political commentary programmes, one of which is 
hosted by Alireza Nourizadeh, a well-known London-based journalist who also 
broadcasts on VOA.  

     Pars TV www.parstv.tv  

    Established in 1989 by Amir Shadjareh and one of the first to go onto satellite, in 1998. 
Its programmes are pro-monarchist and highly critical of the Iranian government. Some 
of the channel's hosts are pre-revolution celebrities who are especially popular with older 
viewers.  

    Pars TV also broadcasts the programming of SOS Iran (of the Iran of Tomorrow 
Movement - IOTM), which was founded in June 2004 to support "the non-violent 
removal of the Islamic Republic of Iran and the establishment of freedom, human rights, 
and a modern, democratic and secular government in Iran," according to the mission 
statement on its website (www.sosiran.com).  

     Rangarang (Many-coloured) www.rangarangtv.com (Virginia-based)  

    It began broadcasting on satellite in mid-2004; before that it had only been available in 
the Washington D.C. area. It was associated with Ahura Piruz Khaleghi-Yazdi, who 
attracted attention in September 2004 when he announced that he was about to return to 
Iran with 50 chartered aircraft and the Islamic Republic would promptly disappear. This 
drew ridicule from the Iranian media and much of the expatriate community.  



 
12

    It seems that Ahura-Yazdi is no longer associated with the channel. He has established 
Hakha TV (www.ahura.info ), named after his movement, and his lectures on politics, 
ancient Iranian civilization and Zoroastrianism have also been broadcast on Payam TV.  

    The remaining stations offer mostly light entertainment programming and have no 
explicit political affiliations.  

    Tapesh TV www.tapeshtv.com Also known as PBC (Persian Broadcasting Company) 
it was launched in 1989 by Alireza Amirghassemi and Masoud Jamali; it went 
international in 2000 and launched a second channel in January 2005. Scheduling 
information shows a mix of sports, music, film, serials, lifestyle and talk shows. Surveys 
have shown that it is one of the most widely watched exile stations within Iran.  

     Jaam-e-Jam International www.jaamejamintl.com  

    Established in 1981 by Manouchehr Bibiyan, previously a major music producer in 
Iran; not to be confused with Iranian state TV's external network of the same name. 
Programming is a mix of general entertainment, news, films, sports, talk shows and 
documentaries. Its San Fernando Valley studios are also used by other programmers.  

     Iran TV Network www.irantvnetwork.com  

    Broadcasting since 1982 ITN (as it calls itself) says: "Our programmes deal with 
everyday events in the entertainment world, music concerts and the latest movie releases 
both in United States and around the world." Founder and director Hamid Shabkhiz was 
an Iranian pop singer before the revolution.  

    Tamasha TV (Spectacle) Tamasha is described as a general entertainment network that 
broadcasts documentaries, live talk shows, music videos, news and family programming.  

     Omid-e Iran (Hope of Iran) www.oitn.com  

    According to its website, Omid-e-Iran provides 24-hour "news and sports, 
entertainment and movie, economic, cultural and social-issue programs in both Farsi and 
English". It was founded by Nader Rafiee, who started as a newsreader on IRTV - one of 
the oldest LA-based stations, but not observed on satellite.  

     Appadana TV  

    Based in the San Francisco area. CEO and president is Sattar Deldar, "veteran Iranian 
newsman and hard-hitting commentator". Schedule shows a mixture of lifestyle 
programmes, films, music and some news bulletins.  

     IPN TV International Programming Network www.ipntv.tv  



 
13

    Describes itself as a 24-hour ethnic programming network consisting of "social 
programming news, comedy shows, music, talk shows, game shows, and award winning 
movies and documentaries from around the globe".  

     Payam TV (Message) www.payamtv.com  

    "Provides popular programming for all major multicultural markets of diverse ages and 
cultures and ethnic backgrounds."  

     Markazi TV (Central) www.markazitv.com  

    Television production and broadcasting company based in the San Francisco area.  

    Among other channels available on satellite are PEN (Persian Entertainment Network) 
TV, Didar Global TV, the Iranian Cinema Channel and the Dubai-based PMC (Persian 
Music Channel), which is said to be the most popular of its type.  

     VOA TV Persian www.voanews.com  

    Voice of America TV has expanded its broadcasts in Persian and currently broadcasts 
four hours of daily live programming, which includes news, discussions and interviews. 
Transmissions begin at 1900, Tehran time, are are also simulcast on VOA radio. The US 
Broadcasting Board of Governors budget request for fiscal year 2008 proposes extending 
the broadcasts to 12 hours a day.  

    BBC World Service has announced plans to lauch a Persian TV service in early 2008, 
broadcasting initially for eight hours a day.  

      

Europe 

    There are three politically-oriented satellite stations based in or with postal addresses 
in the UK. Sima-ye Azadi Iran (Vision of Freedom - National Television of Iran) 
(www.iranntv.com) is opposed to the clerical regime of Iran and associated with the 
Mojahedin-e Khalq Organization. New Channel TV (www.newchannel.tv) is the TV of 
the Workers' Communist Party of Iran. Ma TV (also known as Your TV) is a forum for 
the Monarchist Association of Iran and the fiercely anti-clerical Foroud Fooladvand, who 
has been the subject of Iranian protests to the British authorities.  

     Mohajer TV (www.mohajer-network.com) began broadcasts in 2004, when it was 
reported to be based in Germany, although its website now gives a London contact 
address. It offers a mix of general programming and part-owner businessman Hassan 
Aripanahi said he wanted to promote Iranian culture for Iranians around the world. 
Mohajer was given permission by the Ministry of Culture to open an office in Tehran and 
hoped to produce some programmes in cooperation with state TV. However, the Supreme 



 
14

Cultural Council objected to its activities and in July 2006 Majlis deputy Sa'id Abutaleb 
denounced it, along with Homa TV and Iran Music, as an example of private broadcasters 
operating illegally inside Iran.  

      

Azeri, Kurdish and Arabic broadcasts 

      

    Gunaz TV (Southern Azerbaijan TV) A Chicago-based channel which began 
transmission in 2005. Its stated aim is to oppose "Persian chauvinism" on behalf of the 
ethnic Azeri minority in Iran. Until March 2006 its broadcasts were carried on a Turkish 
satellite, but they were halted after protests from Iran. Gunaz gave extensive coverage to 
the protests that erupted in Iranian Azerbaijan in May 2006 after the publication of a 
cartoon that was seen as anti-Azeri.  

    Broadcasts are streamed live on the internet at www.gunaz.tv.  

     Rojhelat TV began broadcasting from Sweden in May 2006 in Kurdish and Persian. 
Reports have linked this station with the Komala group (Revolutionary Organization of 
Toilers of Iranian Kurdistan), which operates a radio station, Voice of Komala (see 
below).  

     Komala TV is also Sweden-based and associated with the Communist Party of Iran - 
Komalah.  

    Tishk TV is associated with the Democratic Party of Iranian Kurdistan. The Paris-
based channel began satellite broadcasts in 2006. Tishk (meaning Light) currently 
transmits from 1700-2000 gmt daily.  

    In March 2007 there were media reports about the imminent launch of another station 
broadcasting in Kurdish and Persian, called Newroz TV. This was said to be based in 
Europe and aimed at "eastern Kurdistan" i.e. Iran. At the same time, the Kurdistan 
Regional Government in Iraq announced the relaunch of its Harem TV service under the 
name of Newroz (or Nowruz) Satellite TV.  

    Two television stations which targetted the Arabic-speaking area of southwestern Iran, 
the Canada-based Ahwaz TV and the UK-based Al-Ahwaz TV, are no longer on satellite.  

      

4. Radio  



 
15

    IRIB operates eight nationwide domestic radio networks, a number of provincial 
stations and an external service that broadcasts in 30 languages. They are known as the 
Voice of the Islamic Republic of Iran (VIRI).  

      

National radio 

    Most channels broadcast round the clock, on FM and MW, with live internet streaming 
from the IRIB web site at http://live.irib.ir; archive audio is also available.  

    Sarasari (Nationwide) radio, the country's main radio channel, also identifies itself as 
Radio Iran.  

    Farhang (Culture) radio, which includes live relays from parliament.  

     Koran radio - Koranic recitations and interpretations.  

     Ma'aref (Islamic culture) broadcasts prayers and programmes on religion and ethics 
from Qom.  

    Javan (Youth) radio.  

    Varzesh (Sports) radio.  

    Payam (Message) radio, said to be one of the most popular stations; broadcasts news, 
music and traffic information mainly for the Tehran area.  

    Seda-ye Ashena (Familiar Voice) A light entertainment channel for the Iranian 
Diaspora. It carries mainly music with some news bulletins and broadcasts on satellite 
and the internet.  

    Salamat (Health) radio, broadcasts on FM only from 0630-1030 gmt.  

    Goftogu (Dialogue) A radio channel for debate and discussion, it started transmission 
on 17 May 2006 using the same FM frequencies as Salamat from 1430 to 2030 gmt. 
Goftogu has been observed to broadcast debates between journalists, academics and 
politicians on topical issues, including Iran's nuclear programme.  

      

Local radio 

    The Tehran Network broadcasts 24 hours on MW and FM. In addition there are studios 
in 29 centres producing programmes in Farsi and some local languages and dialects, 



 
16

including Azeri, Kurdish and Gilaki. These stations usually broadcast between 0230 and 
1630 gmt and relay the Nationwide Network at night.  

      

External radio  

      

    Voice of the Islamic Republic of Iran World Service broadcasts in 30 languages. 
Broadcasts are on satellite, streamed on the internet and on shortwave and mediumwave. 
Some broadcasts are also available internally on the domestic FM network (100.7 in 
Tehran).  

    According to the service's website (www.irib.ir/worldservice) the languages are: 
Albanian, Arabic, Armenian, Azeri, Bengali, Bosnian, Chinese, Dari, English, French, 
Georgian, German, Hausa, Hebrew, Hindi, Indonesian, Italian, Japanese, Kazakh, 
Kurdish, Pashto, Russian, Spanish, Swahili, Tajik, Turkish and Urdu.  

    In addition there is a Turkmen service, which describes itself as broadcasting from 
Gorgan in Golestan Province, and an Uzbek service, which is believed to emanate from 
the VIRI studios in Mashhad, as do the Tajik and Dari services.  

    Also, the Listen Live section of the service's website site has been observed to refer to 
broadcasts in Ghafghaz (Caucasus), which may be directed at Chechnya and the North 
Caucasus region.  

    The Hebrew service, also known as Voice of David, began broadcasting on 10 June 
2002.  

    The English service includes a daily 30-minute programme called Voice of Justice 
aimed at North America.  

    The Arabic Service broadcasts round the clock on satellite, MW, SW and FM (for 
southeast Iraq, Tehran and Qom). It also broadcasts a daily 30-minute programme called 
Voice of Palestine, Voice of the Palestinian Islamic Revolution. This is directed at Syria, 
Lebanon and Palestine and focuses exclusively on the Palestinian issue.  

      

Broadcasts into Iran 

    There are a number of international, opposition and expatriate radios broadcasting to 
Iran, mainly in Persian.  



 
17

    The most popular foreign radio in Iran is Radio Farda (Tomorrow). It was launched in 
December 2002 by Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and Voice of America 
(VOA). The radio's target audience is listeners under 30. Radio Farda broadcasts news, 
information and entertainment 24 hours a day on satellite, mediumwave and shortwave. 
A survey in May 2006 indicated that it has a weekly audience reach of 13.5 per cent, well 
short of that of state broadcasting. The Intermedia 2005 survey referred to earlier found 
that 2.4 per cent of respondents listened to Radio Farda via the internet.  

    Other major international broadcasters with services in Persian are the BBC (6 hours a 
day) , Voice of America (5 hours) , Radio France Internationale (1.5 hours) , Deutsche 
Welle (2 hours) , Voice of Israel (1.5hours) , China Radio International (1.5 hours) and 
Voice of Russia (2 hours) . A BBC survey in April-May 2006 found that BBC broadcasts 
had a weekly audience reach of 6.0 per cent.  

    The external services of the following countries have broadcasts in Farsi: Armenia, 
Austria, Azerbaijan, Egypt, India, Japan, Kuwait, Pakistan, Tajikistan, Turkey, 
Uzbekistan. There are also a few Christian evangelical broadcasters such as Bible Voice 
Broadcasting and Adventist World Radio.  

     Radio Zamaneh broadcasts from Amsterdam via the internet, satellite and shortwave. 
It was launched in August 2006 and is partly funded by the Dutch government. It also 
receives financial and technical support from Press Now, an international NGO 
supporting "independent media in regions of conflict and countries in transition".  

    Persian-language radio stations based in the USA include KRSI - Radio Voice of Iran, 
a pro-monarchist station based in Los Angeles and broadcasting on shortwave, satellite 
and the internet; Radio Yaran, also known as AFN Radio, run by Alireza Meybodi; Radio 
Azadegan (Free People), a radio supporting the Iran National Front (of the 1950s prime 
minister Mohammad Mossadeq), broadcasting on satellite, with archive available on the 
internet; Radio Voice of Women (broadcasting 1 hour a week on shortwave, with internet 
archive); and the Baha'i radio Payam-e Doost (Message from a Friend) which broadcasts 
on satellite and shortwave.  

    In addition, Voice of Iran of Tomorrow Movement - associated with XTV - and Radio 
Pedar (Father) - associated with Channel One TV - have daily 60-minute broadcasts on 
shortwave.  

      

Kurdish and other broadcasts 

    There are a number of clandestine radios broadcasting to Iran on shortwave. Their 
transmissions are often jammed by the Iranian authorities. The following stations 
broadcast in Kurdish and Persian:  



 
18

    Voice of Iranian Kurdistan is operated by the Democratic Party of Iranian Kurdistan 
(PDKI), based in Salah al-Din, Iraq. In January 2007 it was observed on the Hot Bird 6 
satellite, carried on the sound channel of Tishk TV when the latter is not broadcasting.  

    A station calling itself Voice of Kurdistan was observed on shortwave in January 2007. 
It is thought that this may be operated by a group that broke away from the PDKI the 
previous month.  

    Voice of the Struggle of Iranian Kordestan is the radio of the Revolutionary Struggle 
Organization of Iranian Kurdistan.  

    Voice of Komalah (or Komala) - there are two stations using this name.  

    1. Voice of Komala representing the Revolutionary Organization of Toilers of Iranian 
Kurdestan; www.komala.org. Broadcasts 2 hours a day, plus repeats, with archive 
available on the internet.  

    2. Voice of Komala (www.komalah.org) broadcasts weekly via a CIS transmitter and 
is associated with the Communist Party of Iran.  

    These stations are believed to operate from the Kurdish areas of Iran and Iraq.  

     Voice of the Iranian Revolution - broadcasts 1 hour a day in support of the Communist 
Party of Iran. It shares frequencies with the Sweden-based Voice of the Communist Party 
of Iran, which broadcasts 1 hour a day in Persian.  

    Radio International is the radio of the Workers Communist Party of Iran and associated 
with the UK-based New Channel TV.  

     Radio Council Democracy or Radio Soviet Democracy was observed on shortwave in 
November 2006. It appears to broadcast on behalf of the communist Organization of 
Feda'ian (Minority).  

    There are two radios linked to the Revolutionary Workers Organization of Iran (Rahe 
Kargar). They broadcast on shortwave until 2003/4 and now offer archive audio on their 
web sites. They may also broadcast via satellite, but this has not been verified. They are 
the Scandinavia-based Radio Barabari (Equality) www.radiobarabari.net and Radio 
Sedaye Kargaran Iran (Voice of the Workers of Iran) www.sedayekargaran.com.  

      

5. Press 

    For nearly 20 years after the Islamic Revolution there were only a handful of national 
political daily newspapers, mostly conservative in nature. The years following the 
election of President Khatami in 1997 saw a dramatic growth of pro-reform newspapers, 



 
19

but many of these were shut down during a crackdown by judicial authorities in 2000 and 
2001.  

    Given the lack of real political debate on state-controlled radio and television, the press 
(and, increasingly, the internet) has provided the main forum for debate and the 
expression of differing opinions. It reflects a range of political viewpoints, albeit within 
the limits allowed by the law and constitution and the unwritten rules or "red lines" 
outlined in the overview at the top of this guide.  

    All publications are required to apply to the Ministry of Culture and Islamic Guidance 
for a licence and are also subject to the Press Law which, among other things, bans the 
publication of articles which "violate Islamic principles" or "might damage the 
foundation of the Islamic Republic".  

    The head of the Iranian Guild of Journalists, Rajabali Mazru'i, said on 12 March 2007 
that the preceding year had been a bad period for the press, with over 20 publications 
banned by the Press Supervisory Board, a branch of the Ministry of Culture.  

    While critical of the actions of the press board, and of the attitude of the 
Ahmadinezhad government, Mazru'i said that the judiciary's conduct towards the press 
had been more favourable, with the reactivation of the press courts and an attempt to deal 
with a backlog of pending cases.  

    Mazru'i's remarks were made in the same week that the courts lifted bans on a number 
of newspapers. Tehran's press courts have, since early 2005, appeared to be following 
judiciary guidelines that recommended taking action against individual journalists or 
executives rather than closing down publications completely.  

    But since the election of President Ahmadinezhad, much of the responsibility for 
controlling the media has been taken over by the Ministry of Culture and Islamic 
Guidance and its hardline conservative minister Hoseyn Saffar-Harandi. In addition to 
making management changes at the official news agency IRNA, he has repeatedly 
warned journalists against writing articles that are not in the national interest.  

    The Supreme National Security Council has also intervened. In particular, it has 
warned the media against publishing analyses on the nuclear issue and negotiations with 
the US that differ from the country's official policy (Rooz 16 Apr 06). There have also 
been reports of journalists being called in and interrogated by intelligence officials and 
warned not to publish criticism of President Ahmadinezhad or Iran's nuclear programme.  

    However, although influential among decision-makers, the press is not the main source 
of news and information for the population as a whole, with only a small percentage of 
the population reading a newspaper on a daily basis. Circulation is said to be declining 
and publications are suffering from a fall in advertising revenue; newsprint (which is 
subsidized and distributed by the Ministry of Culture) has increased in price and is 



 
20

sometimes in short supply, since most of it is imported. Most daily publications are 
between 12 and 16 pages.  

    There are some 20 major national dailies which represent various political views. 
Although in recent years it has been the practice to describe them as falling into either the 
conservative or reformist camps, these labels seem increasingly inadequate as more 
discrete groupings develop on both sides. A number of recently-launched publications 
represent the views of some of the parties or political pressure groups which have 
emerged acorss the political spectrum.  

    (Note: publications are daily except Fridays unless otherwise noted; all circulation 
figures are unverified, usually the paper's own claim.)  

     Keyhan (Universe) One of the country's oldest daily papers, run by the office of the 
Supreme Leader, who appoints the managing editor (Hoseyn Shariatmadari). Circulation 
60-100,000; read by a conservative, religious audience. It has consistently taken a hard 
line on domestic and foreign policy issues and published articles about those accused of 
working for the CIA or other agencies.  

    www.kayhannews.ir - pages in .htm format; two-year archive  

     Jomhuri-ye Eslami (The Islamic Republic) Ayatollah Ali Khamene'i, Iran's supreme 
leader, was the first licence holder and the paper is considered to still be closely linked to 
him. The paper takes the line of adherence to Khomeyni's ideals and has consistently 
taken a radical position on foreign policy issues and a conservative position on domestic 
and religious issues.  

    www.jomhourieslami.com - pages in .htm format; three-year archive  

     Resalat (Message) Established in 1985 and owned by the Resalat Foundation, which 
has strong links to the traditional bazaar merchants - conservative but in favour of a 
market economy. It reflects the views of the conservative Islamic Coalition Party and the 
Islamic Association of Engineers. Circulation 30,000-50,000, read by a conservative, 
religious audience. Managing editor Morteza Nabavi is a member of the Expediency 
Council.  

    www.resalat-news.com - limited archive  

     Iran An official government newspaper published by IRNA, the state news agency. 
Circulation of over 100,000; popular with government clerks and office workers.  

    Publication of the paper was suspended for five months in 2006 following publication 
of a cartoon which provoked protests from the country's Azeri community.  

    www.iran-newspaper.com pages in .htm and .pdf format and a six-year archive  



 
21

     Jaam-e Jam (Jam's Cup or The Crystal Ball) Owned by the Islamic Republic of Iran 
Broadcasting. Its circulation of 450,000 makes it the biggest selling paper apart from the 
sports papers. Editorials and commentaries reflect the conservative approach of the IRIB.  

    www.jamejamonline.ir The website describes itself as a cyber-newspaper and posts 
updates throughout the day. There are some pages in English, French and Arabic. It 
offers a PDF version of the printed paper and a six-year archive.  

      

    Hamshahri (Fellow citizen) Owned by Tehran Municipality, its politics have changed 
with the mayoralty. Originally reformist, it became conservative after local elections in 
2003. One of the best selling dailies with a circulation of about 350,000. It was the first to 
print in colour.  

    Managing editor Hoseyn Entezami is also the spokesman of the Supreme National 
Security Council.  

    www.hamshahri.org (and .net) pages in .htm format with an archive going back to 
1996  

     Siyasat-e Ruz (Politics of the Day) Published by Ali Yusefpur, a member of the 
Islamic Revolution Devotees' Society. It reflects the views of the younger generation of 
Iranian conservatives. It changed from weekly to daily publication in 2001 and has 
become increasingly influential in recent years.  

    Publication was suspended for several weeks in February 2007 after it published an 
article seen as offensive to Sunni Muslims.  

     Hemayat (Support) Conservative paper owned by the Prisons' Organization and 
reflecting the views of the judiciary. www.hemayat.net  

    Hezbollah Daily of Iran's Hezbollah party, which began regular publication in October 
2006.  

     Tehran-e Emruz A conservative daily which began publication in November 2006.  

     Ya-Lesarat ol-Hoseyn Very conservative Tehran weekly, organ of Ansar-e Hezbollah 
(Companions of Hezbollah).  

     Partow-e Sokhan A hardline weekly publication, associated with Ayatollah Mesbah-
Yazdi, the head of the Imam Khomeyni Institute and said to be a mentor of President 
Ahmadinezhad.  

     Seda-ye Edalat (Voice of Justice) Weekly turned daily in 2001. Initially reformist, it 
then became a leading conservative daily, but is now considered to be less influential.  



 
22

     Qods (Celestial) A Mashhad-based daily published by and representing the views of 
the administration of the shrine of Imam Reza and the Mashhad seminary. 
www.qudsdaily.com  

     Afarinesh (Creation) Managing editor Abdollah Jasbi is chancellor of the Islamic 
Azad (Open) University and a member of the conservative Islamic Coalition Association.  

     Kargozaran (Executives) Daily newspaper of the centrist Executives of Construction 
party, launched in April 2006. Prominent members of the party include former Tehran 
Mayor Gholamhoseyn Karbaschi and it is also associated with former President Akbar 
Hashemi-Rafsanjani and members of his family and his political associates.  

     Sharq (East) A leading reformist daily with a circulation of about 100,000, Sharq was 
banned in September 2006, soon after it had published a cartoon seen as insulting 
President Ahmadinezhad. The Press Supervisory Board said it had committed "repeated 
offences". A short-lived successor, Ruzegar, closed down after three days. The ban on 
Sharq was lifted in March 2007 but it has not yet resumed publication.  

     E'temad (Trust) A moderate reformist daily published by former Iran newspaper 
editors supervised by a leading member of the National Trust party, Elias Hazrati.  

    www.etemaad.com - pages in .asp format, archive back to 2002  

     Mardom Salari (Democracy) Organ of the centrist, pro-reform Mardom Salari Party. 
Managing editor Mostafa Kavakevian was formerly on the board of Hambastegi. It has 
been very critical of President Ahmadinezhad, particularly his economic policies.  

    www.mardomsalari.com - pages in .pdf format; limited archive  

      

    Hambastegi (Solidarity) Organ of the Islamic Iran Solidarity Party, one of the pro-
Khatami groups.  

    www.hambastegidaily.com - pages in .pdf format, two-year archive  

     Aftab-e Yazd (The Sun of Yazd) A regional paper which went national in 2000 (ex-
President Mohammed Khatami is from Yazd) as a way to circumvent the closure of other 
dailies; affiliated with the Militant Clerics Society and aides to Khatami. Circulation 
160,000.  

    www.aftabyazd.com - the site has .pdf version of pages within frames; full archive  

     E'temad-e Melli (National Trust) Launched in January 2006, it is the newspaper of the 
National Trust party, founded by former Majlis Speaker and defeated presidential 



 
23

candidate Mehdi Karrubi. It has proved to be comparatively outspoken and prepared to 
discuss sensitive issues.  

    www.roozna.com  

     Ayande-ye Now (New Future) A reformist daily that launched in August 2006. 
Managing editor Abdolrasul Vesal was formerly managing editor of Iran daily.  

     Towse'eh A pro-Khatami daily managed by Qoli Sheykhi, who was deputy minister of 
labour in the early years of the revolution.  

     Nasim-e Saba (Breeze) Reflects the views of the Militant Clerics Society, of which its 
proprietor Rasul Montajabnia is a prominent member.  

     Rooz (Day) www.roozonline.com - a daily internet newspaper which launched in May 
2005. It is produced by "independent reformist journalists supporting freedom and human 
rights". Some of them are living in exile in Europe and Canada, while other contributors 
still work in Iran. A number of articles are translated into English.  

     Abrar (The Righteous) One of the oldest post-revolution papers, it is an independent 
conservative daily mainly read by sports fans.  

     Ettela'at (Information) Iran's oldest daily, moderate, a newspaper of record; one of its 
popular features is the obituary section. Circulation 60-90,000. It also publishes an 
international edition in London and New York with an English section. It has always 
supported Hashemi-Rafsanjani and the Executives of Construction party.  

    www.ettelaat.com - pages in .pdf format  

     Farhang-e Ashti (Culture of reconciliation) Launched in 2003. Pro-reformist but with 
no specific political affiliation; its main coverage is economic, social and technical issues.  

    www.ashtidaily.com - .pdf format; archive available  

    The most widely-read newspapers in Iran, however, are the sports journals. Some two 
million copies of them are read every day. Their circulation can double after a major 
football match. The most notable are:  

    Navad (Ninety); Khabar-e Varzeshi ( Sports News); Abrar-e Varzeshi ( Abrar Sports); 
Iran-e Varzeshi ( Iran Sports); Jahan-e Football ( The World of Football), this newspaper, 
a best-seller, covers only football news.  

    There are three main English-language newspapers: Tehran Times 
(www.tehrantimes.com) published by the government-run Islamic Propagation 
Organization; Iran Daily (www.iran-daily.com) published by the official news agency 
IRNA; and Iran News (www.irannewsdaily.com).  



 
24

     Provincial press There is a large number of provincial publications which, in addition 
to national issues, give an insight into local, regional issues such as labour disputes, 
crime/drugs/AIDS, regional appointments, military exercises and ethnic issues. The most 
lively provincial press seem to be in the northwest (East and West Azarbayjan), the west 
(Kordestan, Kermanshah), the Caspian region, the centre (Esfahan), the south (Bushehr, 
Hormozgan) and Zanjan. In addition to Farsi, there are some publications in Kurdish and 
Azeri.  

      

6. News Agencies 

    The following is an overview of the five principal Iranian news agencies. Despatches 
from these agencies are used extensively by the national press in Iran.  

    All the five agencies cover a comprehensive range of political, economic, social, 
cultural and sports news and interviews (IRNA, Fars and Mehr also carry commentaries 
and analyses). Their material is accessible on the internet without registration or 
subscription. They also contain archive, search facilities and photo sections. But access to 
IRNA archive requires subscription.  

    Since the election of President Ahmadinezhad in June 2005 three of the agencies 
(IRNA, ISNA and ILNA) have shifted the tone of their reporting from moderate or pro-
reform to a more conservative position; these changes have also been reflected in a 
number of management changes.  

    Islamic Republic News Agency (IRNA) is Iran's official state-run news agency. It was 
established in 1934 under the name of Pars News Agency, changing its name after the 
1979 Islamic revolution. It is government-funded and operates under the Ministry of 
Culture and Islamic Guidance.  

    Ahmad Khademolmelleh was appointed managing-director after the election of 
President Ahmadinezhad. Following this change of management, IRNA reporting was 
observed to move away from what had previously been regarded as a moderately pro-
reform position. Khademolmelleh resigned in September 2006, citing differences with 
Culture Minister Saffar-Harandi. He was replaced by Seyyed Jalal Fayyazi, formerly 
chief editor of the Mashhad-based Qods newspaper, who was described by Aftab news 
agency as an "active Principle-ist".  

    According to IRNA's guidelines, its principal objectives include securing the Islamic 
Republic's national interests, promoting Islamic culture and "encountering the cultural 
onslaught of enemies of the Islamic revolution".  

    In addition to Persian, IRNA also carries reports in English, Arabic, Russian, Chinese, 
French, Spanish Turkish and Serbo-Croat. IRNA publishes seven dailies and periodicals, 



 
25

including the Persian-language daily Iran, the English-language Iran Daily and the 
Arabic-language Al-Wifaq. www.irna.ir  

     Fars news agency was officially launched in February 2002 to correspond with the 
anniversary of the Islamic revolution. On its website, Fars describes itself as the first 
privately-owned news agency in the country, but it is close to the judiciary. The 
managing director of the agency is Sa'id Nowbari, a disabled veteran of the 1980-88 Iran-
Iraq war and former head of the public relations office of the conservative-controlled 
Tehran Justice Department.  

    Other individuals associated with Fars News Agency share a similarly conservative 
background. Managing Editor Mehdi Faza'eli is the former editor-in-chief of Javan and 
also the spokesman of the Association of Muslim Journalists.  

    Nowbari has described the objective of the agency as "promoting the principles of the 
Islamic revolution and safeguarding national interests". Fars carries reports in Persian and 
English. www.farsnews.com.  

    Fars has a good record of being quick and accurate in its reports, which are widely 
used by newspapers.  

      

    Mehr news agency was officially launched on 22 June 2003, on the anniversary of the 
Islamic Propagation Organization (IPO), which owns the agency. Although the IPO is an 
independent legal entity, in practice it works in parallel with the Ministry of Culture and 
Islamic Guidance, as one of the ministry's affiliated agencies. The IPO director is 
hardline secretary of the Guardian Council, Ayatollah Ahmad Jannati.  

    According to the IPO website, the organization's main objectives are to promote the 
Islamic principle of "propagating virtue and prohibiting vice", and "counter anti-Islamic 
and anti-revolutionary ideas".  

    The managing director of Mehr news agency is Parviz Esma'ili, who also runs the 
conservative English-language Tehran Times daily. In October 2005, the Islamic 
Republic of Iran's Association of Muslim Journalists (AMJ) elected Esma'ili as its new 
secretary-general.  

    According to Mehr's mission statement, the agency's aim is to "provide accurate and 
up-to-the minute information to the public, with an emphasis on news about Iran and the 
rest of the Islamic world". In addition to Persian, Mehr also carries reports in Arabic, 
English, Urdu, German and Turkish. www.mehrnews.com  

     Iranian Students News Agency (ISNA) was set up in December 1999, a few months 
after the wave of student demonstrations. It is a semi-official agency partially funded by 
the University Jihad, a state-backed student organization.  



 
26

    While taking a reformist view of events, ISNA has managed to remain politically 
independent. It has, however, maintained its loyalty to the former president and carries a 
section devoted to "Khatami's perspectives". ISNA's former director-general, Abolfazl 
Fateh, was summoned to court several times over the agency's reports.  

    Fateh resigned in September 2005 and was replaced by ISNA's head of political and 
international news, Mehdi Nad'alizadeh. On the agency's website, Nad'alizadeh says that 
"despite financial difficulties" and government obstacles the agency will remain 
politically independent and maintain its "politically moderate" coverage of events. 
Nad'alizadeh resigned in February 2007 and was replaced by Hamid Hasan-Zadeh  

    ISNA reports are widely used by Iranian and foreign media. It has some reports in 
English. Moreover, the agency offers free access to its photo archive. www.isna.ir  

     Iranian Labour News Agency (ILNA) was launched on 24 February 2003. It is 
affiliated to the Workers' House (Khane-ye Kargar), Iran's main labour organization.  

    According to its managing director, Mas'ud Heydari, ILNA does not receive any 
financial backing from any centres and operates under the supervision of the Labour 
Higher Education Institute.  

    When ILNA started its operation, Heydari said that the agency would focus on 
workers' demands. But the agency's coverage has since extended to include the same 
range of news as the other main news agencies, although it continues to devote a section 
to workers. www.ilna.ir.  

    In April, over 30 reporters were dismissed, ostensibly on financial grounds. A number 
of other journalists subsequently resigned, claiming that the sackings were politically 
motivated. (Rooz 18 Apr 06)  

      

7. News websites 

    This group consists of websites which usually identify themselves as "news agencies" 
but are better described as news websites. They are not officially recognized by the 
Iranian government and some of them have been banned or blocked for periods of time. 
In September 2006, as part of a wider attempt to regulate the internet, the Ministry of 
Culture announced that newspapers would only be able to publish reports from "reliable 
and valid" news agencies which had official permission to operate. Those agencies 
included the five listed in the previous section, plus the Central News Unit of the state 
broadcaster.  

     Aftab News (www.aftabnews.ir)  



 
27

    A moderate, right-of-centre website financed by the Research Centre of the 
Expediency Council, which is headed by ex-President Hashemi-Rafsanjani. It is seen as 
the mouthpiece of Hasan Rowhani, formerly secretary of the Supreme National Security 
Council and chief negotiator in the Iran-EU nuclear talks.  

    Advar News (www.advarnews.com)  

    This reformist website covers mainly the developments in the universities across Iran 
as well as the top stories about the Iranian political scene. It belongs to the veteran 
members of the Office for Fostering Unity, which was once the country's only student 
organization. Towards the end of President Mohammad Khatami's term of office, signs of 
a split in political loyalty emerged within the union, breaking it down into initially two, 
and then three, groups of which two demanded reforms in the Iranian political 
establishment. As the mouthpiece of a group which is a part of the Islamic Iran 
Participation Front, Advar News advocates secular reforms within a religious society. 
The site was temporarily shut down in September 2006 after a raid by intelligence agents 
and was also blocked for three days in January 2007.  

    Ansar News (www.ansarnews.com)  

    Supportive of President Ahmadinezhad's government, this website contains few actual 
"news" items on recent developments. The most important part of the site is its gossip 
column which is a review of behind-the-scene developments with a hard-line view. Most 
of these stories end up on page two of Ya Lesarat Ol-Hoseyn, the vigilante group Ansar-e 
Hezbollah's weekly newspaper. However, there are always a few that remain exclusive to 
the website.  

    Aref News (www.arefnews.com)  

    This website carries news stories which appear to be exclusive. The nature of the 
stories that appear on this site and the presence of a few writers such as Abbas Salimi-
Namin and Abdollah Shahbazi, who are believed to have been in contact with the 
Intelligence Ministry at some point during their career, indicate its access to an inside 
account of domestic political developments. In early November 2005 Aref News 
published the family network of President Ahmadinezhad's cabinet. A few days later, the 
website announced that "it was not going to be as open as before in order to ensure its 
survival".  

     Baztab (www.baztab.com)  

    Widely known for its tabloid style of news writing, Baztab was banned for eight weeks 
in 2005 after former Supreme National Security Council (SCNS) Chief Hasan Rowhani 
sued it for libel. When authorized to run again, it claimed that Iranian internet users had 
turned to foreign and "counter-revolutionary" sites for news and information in its 
absence. While it was not being updated, over 150 MPs demanded the lifting of the ban 
on Baztab. Although some of its stories are widely quoted by other Iranian and non-



 
28

Iranian media, the news on Baztab is rarely if ever substantiated. Its reports have been 
refuted on many occasions, at least once by the British government when it carried an 
"exclusive" report about a meeting with Prime Minister Blair which turned out never to 
have happened.  

    The site was reported to have been banned and filtered in February 2007, but the ban 
was lifted the following month.  

    Entekhab (www.entekhab.ir)  

    Launched to support Ali Larijani during the presidential election campaigns in June 
2005, Entekhab website did not simply disappear like many other websites that had been 
launched as tools for the election campaign. It stayed on the net to replace Entekhab daily 
newspaper, the only Iranian daily which stopped publication without being banned. After 
the election, Entekhab became a news website with no clear political orientation. 
However, its politically right-of-centre editor-in-chief, Mohammad Mehdi Faqihi, is 
known to be a devoted follower of Iran's supreme leader and maintains close ties with 
liberal clerics at the Qom Seminary.  

    Farda News (www.fardanews.com)  

    Farda News was launched almost simultaneously with Khedmat News, another hard-
line conservative news website. Its news reports about the developments in the cabinet 
office have proved to be reliable. It is mildly critical of the government but generally 
supportive of the Islamic regime. The website resumed activity in December 2006 after a 
two-month hiatus.  

    Khedmat News (www.khedmat.ir)  

    In the months following the election of Mahmud Ahmadinezhad as Iran's president, 
Khedmat News has proved to be the most reliable source of inside information about the 
developments within the cabinet. It updates regularly and frequently. While 
Ahmadinezhad was introducing his ministers to the Majlis, Khedmat News published 
their profiles online before they were read out in the parliament. The site's gossip about 
the appointments and assignments within the cabinet turned out to be invariably true.  

    Sharif News (www.sharifnews.com)  

    Sharif News is a hardline conservative news agency associated with the basij students 
of Sharif Industrial University in Tehran. The site has been linked with former IRGC 
commander Mohsen Reza'i and has published articles by Hoseyn Shariatmadari, the 
managing editor of Keyhan.  

    Source: BBC Monitoring research 27 Mar 07  

 


